100 Happy Days Project Day 77: Sebuah Ketetapan Yang Indah

Sekadar perkongsian bersama. Semoga mendapat manfaat dan kebaikan dariNya.

Allah tidak pernah mencabut sesuatu dari kita kecuali Dia menggantikannya dengan yang lebih baik. Tetapi, itu adalah apabila kita bersabar dan tetap redha dengan segala ketetapannya.

Betapapun begitu, kita harus selalu melihat dan yakin bahawa di sebalik musibah terdapat ganti dan balasan dari Allah yang akan selalu berakhir pada kebaikan kita.

“Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Rabb mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”
(Al-Baqarah:157)

Ini merupakan ucapan selamat bagi orang-orang yang mendapat musibah dan khabar gembira bagi orang-orang yang mendapat bencana.

Umur dunia ini sangat pendek dan gudang kenikmatannya pun sangat miskin. Adapun akhirat lebih baik dan kekal. Sehingga barangsiapa di dunia yang mendapat musibah, ia akan mendapat kesenangan di akhirat kelak. Dan barangsiapa yang sengsara di dunia, ia akan hidup bahagia di akhirat kelak.

Wahai orang-orang yang tertimpa musibah, sesungguhnya tidaka ada satu pun yang hilang dari kalian. Kalian amat beruntung kerana Allah selalu menurunkan sesuatu kepada para hambanya dengan “surat ketetapan” yang di sela-sela huruf KalimahNya terdapat satu kelembutan, kasih-sayang,mpahala, ada balasan dan juga pilihan. Maka dari itu, siapa sahaja yang tertimpa musibah yang hebat, ia akan menghadapinya dengan sabar, mata yang jernih dan pola fikiran yang panjang. Dengan begitu, ia akan menyaksikan bahawa buah manis dari musibah itu adalah

“….Lalu dirikanlah di antara mereka (orang-orang mukmin dan orang-orang munafik) dinding yang mempunyai pintu,yang di sebelah dalamnya ada rahmat(syurga) dan sebelah luarnya ada seksa(neraka)”
(Al-Hadid:13)

Dan sesungguhnya apa yang ada di sisi Allah itu lebih baik, lebih abadi, lebih utama dan lebih mulia.
image

Alhamdulillah di atas segala kemanisan hidup yang telah Engkau berikan. Sesungguhnya ketetapanMu adalah yang terbaik dan sebuah pelajaran hidup yang amat berguna
Semoga Engkau permudahkan segala-galanya untukku dan masa depanku. Amin, Ya Rabbal ‘al Amin..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s