Bahagia Itu Sebenarnya Apa?

Bahagia itu luas definisinya. Tetapi, dari sudut pandangan Islam, bahagia itu  ialah apabila kita  selalu bersyukur, maka dengan itu akan selalu merasa bahagia dengan nikmat Allah dan redha dengan apa jua yang Allah beri, baik mahupun buruk. Bunyinya seperti mudah tetapi itulah pengertian yang sebenar-benarnya. Tidak perlu rasanya saya tuliskan satu-satu apa nikmat yang Allah beri di sepanjang kehidupan ini. Memang tidak terhitung banyaknya.

Ketika saya menulis entri ini, saya sebenarnya sedang berpesan-pesan kepada diri sendiri, bahawa sesungguhnya Allah sedang mengatur sebuah perjalananan yang indah untuk saya (dan juga anda). Meskipun adakalanya sukar, tetapi saya harus yakini ketetapan Allah. Setiap daripada kita punya ‘bahagian’ masing-masing, pada ketika dan waktu yang telah dijanjikan. Tidak akan terlambat mahupun cepat walau sesaat.

Walau apa jua yang dicari dalam hidup, saya mendoakan semoga saya dan juga anda sama-sama dapat menemukan kebahagiaan yang hakiki. In Sha allah.

Leave a Reply

