Jalan Kehidupan

“Dalam jantung hati ada keserabutan yang tidak dapat dibersihkan melainkan dengan menghadap Allah,
Padanya ada kesunyian yang tidak dapat dihilangkan melainkan dengan
perdampingan dengan Allah,
Padanya ada dukacita yang tidak dapat ditanggalkan kecuali dengan kegembiraan mengenal Allah dan ketulusan berhubung denganNya.”

I came across this beautiful saying and so I thought it’s good to share.
Sebagai manusia, kadangkala kita tercari2 ke manakah sebenarnya arah tujuan hidup kita. Kadangkala kita tersasar, jauh ke dalam ranjau kehidupan yang seolah2 tiada punca dan makna. Jiwa seakan2 kosong. Minda diracun dengan segala macam pemikiran dan persoalan. Di situlah pentingnya untuk sentiasa memuhasabahkan diri, bahawasanya tidak diciptakan seseorang manusia itu tanpa tujuan. Allah tidak pernah mensia2kan apa yang telah diciptakanNya. Seperti hujan yang diturunkan untuk membasahkan bumi yang kegersangan, begitu juga dengan manusia yang mungkin punya matlamat kehidupan yang berlainan tetapi hakikat kejadian manusia sebenarnya adalah sama. Melunaskan tanggungjawab terhadap Sang Pencipta. Itulah yang terutama. Then, everything else will fall into place. Di akhir nanti, kepada Allah jua kita akan kembali.
Hidup ini suatu perjalanan dan Allah tidak pernah menjanjikan bahawa perjalanan itu akan sentiasa mudah. Akan ada rintangan di kiri dan kanan jalan. Tetapi demi sesungguhnya, janji Allah itu benar. Pasti ada ganjarannya bagi mereka yang melalui kehidupan ini dengan sabar dan syukur. Jika kita merasakan seolah2 hilang arah dan tujuan, kembalilah kepada Allah dan berdoalah kepadaNya, moga2 ditunjukkan jalan yang terang, In sha Allah. Sesungguhnya, Dia mengetahui akan segala-galanya.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s